Ta część strony jest niedostępna z poziomu urządzeń mobilnych
< Powrót
Przejdź do strony głównej

Katarzyna Zadka - dietetyk i Jerzy Pasikowski - szef kuchni towarzyszą wam w kulinarnej przygodzie. Jeśli masz jakieś pytania w kwestiach żywieniowych bądź gotowania nasi eksperci chętnie na nie odpowiedzą

Wpisz pytanie.
Odpowiedzi
Na zadane pytania
Przekąski między posiłkami?

Podjadanie nie jest polecane ani dzieciom ani dorosłym. Zamiast pozwolić sobie na niekontrolowane sięganie po jedzenie lepiej zaplanować dwa mniejsze posiłki jak drugie śniadanie i podwieczorek, który może być małą słodką przekąską. W ten sposób łatwiej kontrolować co i ile zjadamy i uchronić się przed nadmiernymi kilogramami.

Jak ograniczyć podjadanie?

Najlepsza metodą na podjadanie jest regularne jedzenie. Jeśli zaplanujemy posiłki nie będziemy odczuwać napadów wilczego głodu. Jeśli mimo wszystko mamy ochotę coś podjeść w ciągu dnia wybierzmy świeże bądź suszone owoce lub orzechy! Pamiętaj jednak owoce to też cukry proste, dlatego objadanie nawet tak cennymi produktami nie jest polecane. Wieczorem lepiej sprawdzą się warzywa z niewielką ilością chudej wędliny lub twarogu.

Czy warto jeść warzywa?

Oczywiście, że tak! Warzywa cechują się bogactwem substancji odżywczych między innymi witamin i mikroelementów. Warzywa  to także  główne źródło witaminy C, kwasu foliowego i potasu w naszej diecie! Ponadto zawierają błonnik niezbędny dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. Dzięki dużej zawartości wody są w większości niskokaloryczne. Warzywa powinny być podstawą większości spożywanych przez nas posiłków i wraz z owocami stanowić połowę wszystkiego, co zjadamy!

Jak często powinno się jeść w ciągu dnia?

Powinno się spożywać 5 posiłków dziennie o stałych porach w około 3-4-godzinnych odstępach. Ten sposób odżywiania powoduje systematyczne dostarczanie organizmowi składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia i sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Czy powinno się jeść owoce na wieczór?

Owoce powinno się spożywać w pierwszej połowie dnia, najpóźniej na podwieczorek. Zawierają w swoim składzie cukry proste, które są źródłem energii, która niewykorzystana zostanie zamieniona w tkankę tłuszczową. Na ogół wieczorem jesteśmy mniej aktywni stąd powyższe zalecenie.

Czy soki owocowe mogę pić bez ograniczeń?

Soki są cennym źródłem witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. Jeśli po nie sięgasz, to najlepszym rozwiązaniem są soki świeżo wyciskane z owoców i warzyw oraz 100% soki pasteryzowane
o znacznie wydłużonym terminie przydatności. Szukając na sklepowej półce soku, czytaj etykiety i wybieraj produkty z informacją sok 100%. Taki produkt, nie zawiera dodatku cukru. Znajdują się w nim wyłącznie cukry proste pochodzące z owoców czy warzyw. Do takich soków nie są dodawane także aromaty oraz żadne barwniki, czy konserwanty. Barwa, smak, zapach pochodzą wyłącznie z owoców, z których sok jest wyprodukowany. Soki owocowe są ważnym elementem prawidłowo zbilansowanej diety, ale powinno się pić je z umiarem, najlepiej nie więcej niż 1-2 szklanki dziennie. Jedna szklanka soku, to jedna z 5 zalecanych dziennie porcji warzyw i owoców.

Dziękujęmy za wysłanie wiadomości.
Odpowiemy najszybciej jak to będzie możliwe.